Sök:

Sökresultat:

67 Uppsatser om Förhindra skatteflykt - Sida 1 av 5

ÅtgĂ€rder mot skatteflykt och en sĂ€rskild studie av "handelsbolagslösningen"

FrÄgor som rör skatteflykt eller förfaranden dÀr skatt undandras har sedan lÀnge varit ett problem. Det har visat sig vara svÄrt att pÄ ett effektivt sÀtt komma tillrÀtta med problemet genom att införa lagstiftning som hindrar kÀnda förfaranden dÀr skatt undandras. De skattskyldiga kan anpassa sig med metoder för att kringgÄ Àven denna stopplagstiftning och lagstiftaren ligger alltid ett steg efter. För att motverka problemet med skatteflykt kan man i ett rÀttssystem istÀllet anvÀnda sig antingen av en i praxis utarbetad metod eller en sÀrskild lagstiftad generalklausul. I svensk rÀtt har vi sedan 1980-talet i olika skepnader haft en lagstiftad generalklausul mot skatteflykt.

RÀnteavdrag : En analys av förslag till effektivare rÀnteavdragsbegrÀnsningar

Huvudregeln inom svensk skattera?tt a?r att ra?nteutgifter ska dras av inom inkomstslaget na?- ringsverksamhet. Fo?r ett antal a?r sedan uppma?rksammade Skatteverket ett fo?rfarande da?r internationella koncernbolag utnyttjade den fria avdragsra?tten i ett skatteplanerings ha?nse- ende. Ho?ga vinster i svenska bolag flyttades genom ho?ga ra?ntor pa? interna la?n till bolag i la?gbeskattade la?nder.

Skatteflyktsklausulens tillÀmpbarhet nÀr gÀllande skatteavtal saknar bestÀmmelser mot skatteflykt : Problematiken mellan folkrÀttsliga skatteavtal och svensk intern rÀtt

En metod för att angripa skatteflykt Àr genom tillÀmpning av skatteflyktsklausulen som stadgas i 2 § lagen mot skatteflykt. Skatteflyktsklausulen har kritiserats för bristen pÄ förutsÀgbarhet ur ett rÀttssÀkerhetsperspektiv med sÀrskild hÀnsyn till legalitetsprincipen. Den 26 mars 2012 meddelade Högsta Förvaltningsdomstolen sin dom dÀr svensk intern rÀtt tillÀmpades framför skatteavtalet mellan Sverige och Peru pÄ ett skatteupplÀgg med ett utlÀndskt holdingbolag. Om ett skatteavtal missbrukas i syfte att uppnÄ skattemÀssiga fördelar finns det i kommentarerna till OECD:s modellavtal vÀgledning som öppnar för internrÀttsliga angreppssÀtt mot skatteflykt. DÀremot finns det en grÀns för hur generellt utformade sÄdana motverkansregler fÄr vara för motivera ett sÄdant ÄsidosÀttande om skatteavtalets fördelningsregler.

Upprepade interna aktieöverlÄtelser vid generationsskiften av fÄmansföretag : En tolkning av skatteflyktslagen

Kvalificerade aktier i fĂ„mansföretag skall enligt bestĂ€mmelserna i 57 kapitlet IL beskattas i bĂ„de inkomstslaget kapital och tjĂ€nst. Genom att genomföra en upprepad intern aktieöverlĂ„telse kan en företagsĂ€gare avkvalificera sina aktier och beskattas enligt reglerna om kapital. I RÅ 2009 ref. 31 anses att ett förfarande med upprepade interna aktieöverlĂ„telser utgör skatteflykt vilket vĂ€cker frĂ„gan om nĂ€r ett generationsskifte av ett fĂ„mansföretag genom upprepad intern aktieöverlĂ„telse anses vara skatteflykt.Generalklausulen i skatteflyktslagen bestĂ„r av fyra rekvisit. Samtliga rekvisit mĂ„ste vara uppfyllda för att lagen skall vara tillĂ€mplig.

GrÀnsdragningen mellan förhindra skatteflykt och förhindra förlust av skatteintÀker : TvÄ separata rÀttfÀrdigandegrunder med samma innebörd?

SammanfattningInom den direkta beskattningens omrÄde har medlemstaterna i den Europeiska Unionen till stor del behÄllit sin behörighet men ska likvÀl beakta EU-rÀtten vid utövandet av denna behörighet. EU-rÀtten har dock fÄtt ett allt större inflytande pÄ den direkta beskattningens omrÄde genom bestÀmmelserna om den fria rörligheten och etableringsfriheten som till viss del begrÀnsar medlemsstaternas behörighet. Medlemsstaterna mÄste rÀttfÀrdiga en nationell bestÀmmelse som Àr i konflikt med etableringsfriheten för att fÄ tillÀmpa den och ofta Äberopas den principiellt accepterade rÀttfÀrdigandegrunden förhindra skatteflykt. Det Àr dock inte ovanligt att nationella bestÀmmelser anses oförenliga med etableringsfriheten om de syftar till att förhindra förlust av skatteintÀkter. Att förhindra förlust av skatteintÀkter Àr inte en accepterad rÀttfÀrdigandegrund dÄ den anses vara grundad pÄ rent ekonomiska intressen och sÄledes inte utgör ett tvingande hÀnsyn till allmÀnintresset.

Generalklausulens fjÀrde punkt i Lag (1995:575) mot skatteflykt : I ljuset av Peru-upplÀgget

The taxation of various kinds of income which Sweden requires taxpayers to pay results in people undertaking sophisticated tax schemes to avoid paying tax . As a result of this Sweden had to develop its tax laws and insert a general clause in the legislation because the legislator wanted a more preventive effect. This preventive effect results in that the clause is applicable to more various types of tax situations. The clause, found in § 2 law (1995:575) against tax treaty override, states four requisites that must be met for a procedure to be considered tax treaty override. The relevant point for this paper is the fourth item which created interpretation problems among courts.

Skatteflyktslagen-tillÀmplig utifrÄn gÀllande rÀtt?

Titel: Skatteflyktslagen- tillĂ€mplig utifrĂ„n gĂ€llande rĂ€tt?Ämne: Filosofi kandidatuppsats i handelsrĂ€tt/skatterĂ€tt, 15 poĂ€ng, HA6035Författare: Kadir Ademovski Henrik EkströmHandledare: Bengt ÅkessonNyckelord: SkatteflyktslagenSammanfattning: I denna uppsats kommer vi att behandla lagen mot skatteflykt. Vi kommer Ă€ven att redogöra för nĂ€rliggande begrepp som skatteplanering och skattefusk. Vi kommer Ă€ven att skildra tvĂ„ metoder av Ă„tgĂ€rder för att angripa skatteflykt. En kort redogörelse om begreppet genomsyn kommer att behandlas.

Skatteflykt och Etableringsfrihet : En granskning av skatteflykt i etableringsfrihetens grÀnsland

I samband med att en stat tilltrÀder den Europeiska Unionen (EU) överför staten Àven kontrollen över en mÀngd omrÄden till unionen. De omrÄden över vilka kontrollen överförs gÄr till största delen att Äterfinna inom de sÄ kallade fyra friheterna. De fyra friheterna innebÀr att medlemsstaterna inte fÄr hindra den fria rörligheten för varor, personer, kapital och tjÀnster. Den fria rörligheten för personer involverar sÄvÀl fysiska personer ? individer, som juridiska personer ? bolag.

CFC-lagstiftningens anpassning till EG-rÀtten : Vilka Àr problemomrÄdena och vilka alternativa lösningar finns?

En typ av beskattningsregler som finns i de flesta av EU:s medlemsstater Àr Controlled Foreign Corporation(CFC)-lagstiftning. CFC-lagstiftningen reglerar beskattning av delÀgare i utlÀndska juridiska personer med lÄgbeskattade inkomster. Den svenska CFC-lagstiftning Àr bl.a. till för att motverka och hindra internationell skatteflykt. Det kan t.ex.

EU:s förÀndringar i moder/dotterbolagsdirektivet angÄende hybridlÄn : Hur kommer dessa förÀndringar att pÄverka inkomstskattelagen och skatteflyktslagen?

Uppsatsens syfte Àr att utreda hur EU:s förÀndringar i moder/dotterbolagsdirektivet kommer att pÄverka svensk lagstiftning i form av IL och SFL. FörÀndringarna i direktivet har gjorts för att förhindra bolagens anvÀndande av s.k. hybridlÄn för att uppnÄ dubbel icke-beskattning i medlemsstater. Utöver den hÀr förÀndringen har det Àven infogats gemensamma skatteflyktbestÀmmelser i direktivet, bestÀmmelser som samtliga medlemsstater mÄste följa. Sverige har sedan tidigare implementerat moder/dotterbolagsdirektivet i svensk lagstiftning och har Àven en lag mot skatteflykt.

TidsbegrÀnsade anstÀllningar : flexibilitet vs. trygghet?

SammanfattningTidsbegra?nsade ansta?llningar fyller en viktig funktion pa? en arbetsmarknad som sta?r under sta?ndig utveckling och fo?ra?ndring. Arbetsgivare kan anva?nda ansta?llningsformerna ur ett flexibilitetssyfte fo?r att ta?cka tillfa?lligt behov av arbetskraft. Flexibilitet har blivit ett allt viktigare begrepp som speglar ba?de EU-ra?tten och den svenska lagstiftningen om ansta?llningar.

Skatteflyktslagen och genomsyn ? motÄtgÀrdernas tillÀmpning och förenlighet med legalitetsprincipen?

Skatteflykt Àr ett problem som har funnits och diskuterats under lÄng tid. Det har diskuterats hur skatteflykt kan definieras och vad som ingÄr i begreppet. FrÄgan har dÀrmed uppkommit hur det ska bemötas och vilka motÄtgÀrder som ska eller bör tillÀmpas. Av central betydelse för diskussionen Àr legalitetsprincipen och att skatt endast ska tas ut med stöd i lag. Att hitta en metod som bÄde Àr effektiv och rÀttssÀker har visat sig svÄrt och flera av motÄtgÀrderna har mötts av kritik.

TioÄrsregeln i 3 kapitlet 19 § IL : StÄr tioÄrsregeln i strid med Sveriges skatteavtal?

Syftet med uppsatsen Àr att utreda huruvida tioÄrsregeln i 3 kapitlet 19 § inkomstskattelagen, i nuvarande samt tidigare lydelse, strider mot skatteavtal som Sverige har ingÄtt med andra lÀnder.TioÄrsregeln omfattar fysiska personer som Àr begrÀnsat skattskyldiga i Sverige. Regeln innebÀr att begrÀnsat skattskyldiga personer Àr skattskyldiga för den kapitalvinst som uppstÄr vid avyttring av tillgÄngar under en tioÄrsperiod efter utflyttningen frÄn Sverige. Syftet med regeln Àr att undvika skatteflykt. TioÄrsregeln har genomgÄtt en del förÀndringar sen den infördes pÄ 1980-talet, dÄ det upptÀcktes att fysiska personer kunde kringgÄ regeln och undkomma beskattning. Den senaste Àndringen tillkom Är 2008 och regeln omfattar idag Àven utlÀndska delÀgarrÀtter som förvÀrvats under tiden den skattskyldige varit bosatt i Sverige.För att kunna tillÀmpa tioÄrsregeln, utan komplikationer, krÀvs att det inte finns ett giltigt skattavtal som hindrar tillÀmpningen av regeln.

Missbruk av skatteavtal : Kan de föreslagna reglerna i BEPS ÄtgÀrdspunkt 6 motverka förfaranden som missbrukar skatteavtal. Om inte, kan Sverige motverka sÄdana förfaranden genom att tillÀmpa generalklausulen mot skatteflykt?

BEPS-projektet startades Ă„r 2012 för att förhindra att skattesubjekt anvĂ€nder kryphĂ„l i skatteavtalen och staternas nationella lagstiftningar för att erhĂ„lla skatteförmĂ„ner. År 2013 utgav OECD en handlingsplan som identifierar 15 Ă„tgĂ€rder som Ă€mnas vidtas. ÅtgĂ€rdspunkt 6 reglerar problematiken kring hur skatteavtal missbrukas genom att skattesubjekt ?shoppar? efter jurisdiktionen med det skatteavtal som leder till den förmĂ„nligaste beskattningen. ÅtgĂ€rdspunkt 6 föreslĂ„r att en specifik LOB-regel eller en generalklausul, PPT-regeln, införs i OECDs modellavtal för att motverka det aktuella förfarandet.

AktieförsÀljning till underpris via utlÀndskt bolag : Kan förfarandet angripas med hjÀlp av metoder mot skatteflykt i svensk rÀtt?

Sverige har ett av vÀrldens högsta skattetryck vilket medför att det alltid varit attraktivt med skatteplanering och skatteundandragande aktiviteter för att finna förmÄnligare skattesituationer. Ett regelverk som kan anses ge upphov till att mÄnga skattskyldiga försöker finna förmÄnligare skattesituationer i form av skatteundandragande aktiviteter Àr de sÄ kallade fÄmansföretagsreglerna som innebÀr för de som trÀffas, att beskattning kan komma att ske i bÄde inkomstslaget kapital och inkomstslaget tjÀnst.Ett förfarande som blivit uppmÀrksammat i praxis och som framstÀllningen Àr koncentrerad pÄ, Àr dÄ en svensk fÄmansföretagare överlÄter sina andelar till underpris till ett av honom Àgt holdingbolag i ett annat land belÀget inom EES-omrÄdet, som i sin tur överlÄter andelarna till marknadspris till en extern köpare i Sverige. Sedan Sverige omarbetat sin lagstiftning avseende underprisöverlÄtelser av kapitalvinstbeskattade tillgÄngar efter pÄtryckningar frÄn EG-domstolen kan dessa överlÄtelser göras till utlÀndska bolag belÀgna inom EES-omrÄdet utan att uttagsbeskattning blir aktuell. Efter utflyttning frÄn Sverige undkommer den skattskyldige svensk skatt. Det har uppstÄtt frÄgor kring om det gÄr att bortse frÄn det utlÀndska holdingbolaget och istÀllet anse att fÄmansföretagaren avyttrar sina aktier direkt till den externa köparen dÄ det utlÀndska bolaget endast anvÀnds som mellanhand i syfte att undkomma svensk skatt.

1 NĂ€sta sida ->